Om oss

Agaton Omsorg är det lilla och genuina omsorgsföretaget som med gemenskap och glädje förändrar vardagen tillsammans.

Vad betyder det egentligen? Det är många som uttrycker fina ord och förklarar att de har den mest unika verksamheten i sitt slag. För oss är denna mening nyckeln till varför vi startade Agaton, hela vår filosofi och anledningen till att man ska välja oss när man har den möjligheten. Så låt oss gå igenom våra fina ord.

Det lilla och genuina omsorgsföretaget

Vi är helt övertygande om att den bästa omsorgen skapas i ett mindre sammanhang där det är nära till beslut och där medarbetarna är självständiga och vågar fatta beslut i vardagen när de
uppkommer. På samma sätt ska man ha nära till stöd av chefer och ägare och känna trygghet som medarbetare. Då kommer omsorgen också att bli tryggare för de som får ta del av den.

För oss innebär att vara genuin att vi arbetar utifrån rätt drivkrafter – att det är omsorgen om
människan och tron på varje människas möjlighet till ökad självständighet som driver oss. Inget annat.

Ingen på Agaton är viktigare än den andra, det är hela organisationen som måste fungera för att
resultaten ska bli bra. Med en gemensam filosofi och ett gemensamt arbetssätt skapar vi delaktighet
och glädjen vi känner när någon lyckas får vi på köpet. Våra verksamheter ska också utstråla glädje –
det låter kanske märkligt – men visst kan man känna när man går in i en verksamhet om det är en bra
verksamhet?

Vi kan det och för oss handlar mycket om glädje – glädje i vardagen och för vad som ska
komma i framtiden. Den känslan skapar vi tillsammans med vår personal och alla som vi får förmånen
att ge omsorg till.

Det låter stort att vi ska förändra vardagen men en stor del av vårt arbete ligger i just det, att göra
just denna dag lite bättre än föregående dag. Små steg av ständig förbättring för varje enskild
människa. Vad målet är ser olika ut för oss alla och det är tillsammans vi gör det möjligt.

Agaton är ett ungt företag men förträdarena har lång erfarenhet av att både driva företag samt
inneha ledande positioner inom omsorgsbranschen.
Ledningen består av Jörgen Sommar, Mårten Johansson, samt VD David Eller, som tillsammans har
70 års erfarenhet av att driva och äga kvalitativa verksamheter vilket våra många uppdrag med
kommuner runt om i Sverige genom åren vittnar om.
Gemensamt för alla är att vi en gång i tiden alla har arbetat i den direkta driften som skötare,
behandlingsassistenter och boendestödjare.

Det som driver oss att försätta skapa verksamheter trots att vi genom åren startat upp 25 +
verksamheter är att vi fortfarande behövs. Det finns ett behov av det vi skapar och tyvärr finns
fortfarande för dåliga verksamheter runt om i landet, främst lokalmässigt. Vi vill stå för en högre
standard för vår målgrupp där vi också tar ett större miljömässigt ansvar i våra fastigheter. Vi jobbar
med passivhus, svanen märkning, batterilagring, värmeåtervinning då omsorgsfastigheter i grunden
är energikrävande hus och vi måste alla ta vårt ansvar.

Vi arbetar med ett kvalitetsledningssystem enligt SOSFS2011:9 som anpassas till respektive
verksamhets förutsättningar, mål och krav. Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete inom
Agaton Omsorg är samlat i digitalt systemstöd Carebuilder.

I Carebuilder finns alla styrande och redovisande dokument att hämta och använda. Dokument så
som policys, riktlinjer och rutiner samt blanketter, checklistor och årshjul. I Carebuilder finns således
stöd och beskrivningar av ansvarsfördelning, flöden, processer och uppföljning för samtliga
medarbetare och roller inom Agaton Omsorg.


Carebuilder samlar Social dokumentation, Hälso- och Sjukvårdsdokumentation, avvikelsehantering
samt egenkontroller för Omsorgen och Hälso- och sjukvården.


På så vis blir Agaton Omsorgs verksamhet och dess insatser och målgrupp tydlig för varje ansvarsroll
och enskild medarbetare på samma sätt som hur verksamheten ska planeras, ledas, följas upp och
förbättras.

På Agaton strävar vi efter att i varje enskilt fall ha en kompetens bland våra medarbetare som svarar
upp mot de behov som finns i vår verksamhet. Därför är utbildning inom området ett krav för en
tillsvidareanställning hos oss. Antalet medarbetare på våra respektive enheter motsvarar det behov
som finns hos våra kunder just här och nu och vi tillämpar individuell planering.

I vårt team på Agaton finns förutom intern kompetens inom LaB, Tydliggörande pedagogik, AKK och
vidareutbildningar såsom stödpedagoger, sjuksköterskor och socionomer. Vi har även på konsultbasis
tillgång till en rad specialistkompetenser såsom arbetsterapeut, fysioterapeut och psykiater.


Handledning är en viktig och naturlig del i hur vi tänker och arbetar. Vi har kontinuerlig handledning
men även individuell och specifik handledning i de fall som behoven så kräver. Det kan exempelvis
handla om utmanande behov hos de som bor hos oss och hur vårt arbetssätt ska möta upp de
behoven.

David är socionom och har arbetat som enhetschef och föreståndare för flertalet enheter inom både SoL och LSS. David har som regionchef inom Solhagagruppen samt försäljningschef inom Nytida lång erfarenhet av varierande områden inom omsorgen. David har senast varit VD på Fideli Omsorg AB
samt därefter regionchef i och med samgåendet med Humana.

Mårten Johanson har startat Akida Omsorg AB samt Fideli Omsorg AB, i bägge bolagen Ekonomichef. Mårten har dessutom under lång tid arbetat inom Ambea koncernen som controller och
tillväxtansvarig. Senaste rollen är som Ekonomichef på Humana Individ och Familj.

Jörgen Sommar har tidigare startat, drivit och förestått Hedens Omvårdnadscenter. Jörgen har också startat Akida Omsorg AB samt Fideli Omsorg AB. Dessutom har han arbetat som affärsområdeschef
inom Nytida samt senast som Regionchef inom Humana Individ och Familj.